Veelgestelde vragen

Algemeen

Hoe vraag ik personenalarmering aan?

U kunt de personenalarmering via het aanvraagformulier op onze website aanvragen. U kunt ook telefonisch contact opnemen. Eén van onze medewerkers kan u dan assisteren. 

Direct aanvragen

Wat gebeurt er met mijn aanvraag?

Nadat u een aanvraag heeft geplaatst voor een alarmapparaat en/of een Claviso SMART, ontvangt u per mail een bevestiging. Deze mail is bestemd voor uw eigen administratie. Alerta verwerkt uw aanvraag, informeert bij een aanvraag voor professionele zorgopvolging uw zorgorganisatie en bestelt de materialen bij de leverancier. Alerta werkt samen met de volgende gespecialiseerde leveranciers: Zinnovators voor het plaatsen van een alarmapparaat en Tunstall Secuvita voor het plaatsen van de Clavisio SMART. De leverancier neemt vooraf binnen vijf werkdagen na uw bestelling contact met u op om een afspraak te maken voor plaatsing van de apparatuur. Heeft u zowel een alarmapparaat als een Clavisio SMART besteld, dan ontvangt u twee afspraken.
 

Hoe vraag ik personenalarmering met spoed aan?

Op werkdagen kan uw alarmering binnen 24 uur worden gerealiseerd. Aan spoedplaatsingen zijn extra kosten verbonden. Deze extra kosten worden eenmalig in rekening gebracht. U vult het aanvraagformulier in en belt nadat u de aanvraag heeft verzonden met Alerta op 074 – 2550080. Onze medewerker informeert u verder. Overzicht extra spoedkosten.
 

Wat gebeurt er bij een melding?

Als u op de alarmknop drukt komt er een spreekverbinding met de zorgcentrale tot stand. Onze medewerkers vragen wat er aan de hand is en schakelen hulp in als dat nodig is.  

Wie komt bij mij hulpverlenen?

U kiest zelf wie u in geval van nood komt helpen, dat kan uw zorgprofessional zijn of één van uw contactpersonen. Deze keuze legt u vast bij uw abonnementskeuze in het aanmeldformulier. Kiest u voor een mobiel alarm in combinatie met professionele alarmopvolging, dan kan de zorgprofessional alleen bij u thuis zorg verlenen. Wanneer u onderweg alarmeert, schakelen wij zo nodig de hulpdiensten in. 

Welke zorgprofessional kan ik kiezen?

Alerta werkt in de regio samen met de volgende zorgorganisaties: Carintreggeland, Trivium MeulenbeltZorg, ZorgAccent en Zorgfederatie Oldenzaal. Bent u al in zorg bij één van deze organisaties, dan kiest u deze organisatie. Heeft u vragen, neemt u dan contact met ons op. U bereikt ons op 074-2550080. Onze medeweker kan u verder informeren. 

Heb ik een indicatie nodig?

Voor personenalarmering is geen medische indicatie nodig.

Kiest u voor professionele alarmopvolging dan moet bij sommige zorgorganisaties eerst toestemming worden gevraagd voordat u in zorg komt. Dit wordt geregeld door onze medewerkers nadat u de aanvraag heeft verstuurd. U hoeft hier zelf niets voor te doen.

Wordt Personenalarmering vergoed?

Bij sommige zorgverzekeraars kunt u om medische redenen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor een vergoeding voor Personenalarmering. Onze Zorgcentrale is WDTM gecertificeerd. Dit is bij een aantal verzekeraars een voorwaarde om voor vergoeding in aanmerking te komen. 

Informeer bij uw eigen zorgverzekering wat de voorwaarden zijn om in aanmerking te komen voor een vergoeding. 

Komt u via uw zorgverzekeraar niet in aanmerking voor een vergoeding, dan kunt u bij het WMO-loket van uw gemeente informeren of u op sociale gronden in aanmerking komt voor een vergoeding. 

Rond welke datum wordt er gefactureerd?

De facturatie vind plaats in de eerste week van de maand. 

Mag ik ongevraagd het alarm testen?

Ja, u kunt altijd ongevraagd testen. Het is verstandig regelmatig een testmelding te maken. Zo weet u wat u in nood moet doen om te alarmeren. Ook adviseren wij u om na een stroomstoring te testen: zo weet u zeker dat het alarm goed functioneert.

Wat is het verschil tussen vaste en mobiele alarmering? 

Bij vaste alarmering wordt het alarmapparaat in uw huis geïnstalleerd.  

  • Het alarmapparaat zit met een stekker in het stopcontact en heeft in geval van stroomuitval een noodbatterij. U hoeft het apparaat niet op te laden.  
  • Het alarmapparaat werkt via GSM met een simkaart. U heeft dus geen telefoon- of internetverbinding nodig.  
  • Als u alarmeert in de buurt van het alarmapparaat kunt u via het apparaat spreken en luisteren.  
  • Omdat u thuis alarmeert, weet de zorgopvolger altijd waar u zich bevindt.  
  • Op het alarm kan een tweede zender worden aangesloten zodat u een partner abonnement kunt afsluiten. 

Bij mobiele alarmering kunt u uw apparaat overal mee naar toe nemen.  

  • Het alarmapparaat heeft een batterij die moet worden opgeladen. We raden aan uw mobiele alarmapparaat dagelijks een uur op de lader te zetten.  
  • Het apparaat werkt via GSM met een simkaart waarmee de alarmoproepen worden verzonden en het verstuurt gelijktijdig GPS coördinaten van de positie waar u zich bevindt.  
  • Via het alarmapparaat kunt u spreken en luisteren.  
  • Met GPS kan vastgesteld worden dat u zich in een gebouw bevindt, maar niet exact waar in het gebouw. Ook de positiebepaling buiten gebouwen kan afwijken van de plek waar u zich exact bevindt. Zolang u kunt spreken is dit geen probleem, omdat u dit via de spreek-luisterverbinding zelf duidelijk kunt maken.  
  • Heeft u professionele zorgopvolging dan kan uw zorgprofessional alleen bij u thuis hulp verlenen. Bent u onderweg dan waarschuwen wij uw contactpersonen en schakelen we zo nodig hulpdiensten in.  
  • Op het mobiele alarmapparaat kan geen tweede zender worden aangesloten. 

Vaste alarmering 

Voor wie is vaste alarmering? 

Vaste alarmering is voor mensen die zelfstandig thuis willen wonen met extra veiligheid. Vaste alarmering is voor ongeplande, acute situaties waarin u direct hulp nodig heeft. Vaste alarmering wordt in uw huis geïnstalleerd en aangesloten op een stopcontact. Alarmoproepen worden verzonden via het GSM-netwerk. Omdat u thuis alarmeert weet de zorgopvolger altijd waar u zich bevindt. Op het alarm kan een tweede zender worden aangesloten zodat u een partner abonnement kunt afsluiten. 

Hoe werkt vaste alarmering? 

U draagt een zender om uw pols of hals. Op de zender en op het alarmapparaat zit een knop waarop u drukt om contact te krijgen met onze zorgcentrale. Als u in de buurt van het alarmapparaat bent, kunt u spreken en luisteren. 

Kan ik douchen met de zender? 

Ja, u kunt tijdens het douchen de zender omhouden. De zender is spatwater dicht. 

Wat is het bereik van de zender van het vaste alarmapparaat? 

Het gemiddelde bereik van de zender ligt tussen de 20 en 40 meter. Wanneer u niet in de directe omgeving van het alarmapparaat alarmeert, is er geen spreekluister verbinding mogelijk. Wanneer onze medewerker geen contact met u krijgt, wordt er altijd hulp ingezet. Zo bent u altijd verzekerd van hulp. 

Wat biedt het klantportaal voor het vaste alarmapparaat? 

Het klantportaal ondersteunt de dienstverlening van vaste alarmering. Het klantportaal is bedoeld voor uzelf en uw familie of mantelzorgers. U kunt inloggen via een beveiligde internetverbinding. De basisgegevens van de gebruiker en de contactpersonen kunnen worden bekeken. Ook kan de historie van de gemaakte alarmmeldingen worden bekeken. 

Mobiele alarmering 

Voor wie is mobiele alarmering? 

Mobiele alarmering is voor mensen die thuis en onderweg op zoek zijn naar extra veiligheid en zekerheid. Mobiele alarmering is voor ongeplande, acute situaties waarin u direct hulp nodig heeft. Via het apparaat kunt u spreken en luisteren. Het apparaat is voorzien van een GPS waardoor uw positie bij een alarmmelding bekend is. Met GPS kan vastgesteld worden dat u zich in een gebouw bevindt, maar niet exact waar in het gebouw. Ook de positiebepaling buiten gebouwen kan afwijken van de plek waar u zich exact bevindt. Zolang u kunt spreken is dit geen probleem, omdat u dit via de spreek-luisterverbinding zelf duidelijk kunt maken. Heeft u professionele zorgopvolging dan kan uw zorgprofessional alleen thuis hulp verlenen. Bent u onderweg dan waarschuwen wij uw contactpersonen en schakelen we zo nodig hulpdiensten in. Op het alarmapparaat kan geen extra zender worden aangesloten. 

Hoe werkt mobiele alarmering? 

U draagt een mobiel apparaatje bij u. Deze is voorzien van een knop waarop u kunt drukken om contact te maken met onze zorgcentrale. Onze medewerker helpt u verder. 

Wat biedt het klantportaal voor het mobiele alarmapparaat? 

Het klantportaal ondersteunt de dienstverlening van mobiele alarmering. Het klantportaal is bedoeld voor uzelf en uw familie of mantelzorgers. U kunt inloggen via een beveiligde internetverbinding. U kunt in één oogopslag de huidige status van de verschillende alarmmeldingen zien. Er zit een kaart in met daarop de huidige positie en belangrijke locaties. Ook kunnen de historie van de alarmeringen, de batterijstatus van het mobiele apparaatje en de basisgegevens van de gebruiker en de contactpersonen worden bekeken.  

Hoe laad ik de alarmdruppel van de mobiele alarmering op? 

Een volle batterij gaat ongeveer 3-5 dagen mee, afhankelijk van het gebruik van het apparaat. We adviseren de alarmdruppel dagelijks een uur in het oplaadstation te zetten. Zet de druppel rechtop in het oplaadstation met de SOS-knop naar voren. De druppel moet goed op het oplaadstation gedrukt worden. Hierbij kunt u uw vinger bovenop de druppel houden totdat de druppel trilt en een geluidje afgeeft. 
Bekijk een filmpje hoe u dit kunt doen.   

Wat is het bereik van de zender van het mobiele alarmapparaat? 

Als u kiest voor een mobiel alarmapparaat, heeft u overal een spreekluisterverbinding met onze alarmcentrale.  

Kan ik douchen met het alarm?

De alarmdruppel is waterdicht, maximaal 30 minuten op 1 meter diepte. Er kan dus met het apparaat gedoucht worden.

Kan ik de mobiele alarmering meenemen als ik op vakantie ga? 

U kunt de druppel meenemen. Het is belangrijk dat u het oplaadstation thuis laat staan. Bij levering van het alarm (druppel) heeft u ook een reisstekkertje ontvangen, deze kan meegenomen en gebruikt worden voor het opladen. Belangrijk: Als u op vakantie alarmeert schakelen we contactpersonen in. 

Clavisio SMART 

Waarom wordt de Clavisio SMART geplaatst? 

De Clavisio sleutelkluis is ontwikkeld voor een veilige en snelle toegang tot uw woning. De Clavisio SMART wordt geopend via een app op de smartphone van uw zorgprofessional. In de zwaar inbraak werende sleutelkluis wordt uw huissleutel bewaard. 

Kan de Clavisio SMART ook gebruikt worden door mijn contactpersonen? 

Nee, de Clavisio SMART is voor de zorgorganisaties zodat uw zorgprofessional snel en veilig toegang tot uw woning kan krijgen. 

Kunnen de hulpdiensten (112) en de huisartsenpost de Clavisio SMART gebruiken? 

Nee, op dit moment zijn de hulpdiensten (112) en de huisartsenposten nog niet aangesloten. 

Kan iedereen van de zorgorganisatie naar binnen bij een woning met een Clavisio SMART? 

Nee. Alleen geautoriseerde medewerkers hebben toegang tot de Clavisio SMART. 

Is de Clavisio SMART veilig? 

Ja. De digitale sleutelkluis is onafhankelijk getest door Stichting Kwaliteit Gevelbouw (SKG). Deze organisatie bepaalt de standaard met betrekking tot de mate van inbraak werendheid van producten. De muurmontage en de deurmontage (SNAP-ON) hebben de hoogste norm gehaald (SKG***). De Clavisio sleutelkluis wordt hiermee erkend door het Politie Keurmerk Veilig Wonen als een veilige toepassing bij woningen. 

Hoe wordt bepaald of de kluis op de deur of op de muur wordt geplaatst? 

Afhankelijk van de deursituatie bepaalt de monteur welke montagevorm er gebruikt wordt. Meestal is het mogelijk om de deurmontage (SNAP-ON) te gebruiken. Mocht de beugel echter niet te plaatsen zijn op de deur, dan wordt gekozen voor muurmontage.  

Ik heb nieuwe sleutels, hoe komen deze in de Clavisio SMART? 

Om de nieuwe sleutels in de kluis te plaatsen, neemt u contact op met uw zorgprofessional. Zij zorgen dat de nieuwe sleutel in de Clavisio SMART wordt geplaatst. 

Moet ik een abonnement op de Clavisio SMART afnemen? 

Als u gebruik maakt van Personenalarmering met professionele zorgopvolging bent u zelf verantwoordelijk voor de woningtoegang. Dit geldt ook wanneer u niet zelfstandig de deur kunt openen voor wijkverpleegkundige zorg. De zorgorganisaties bieden een digitale sleutelkluis waarmee zorgmedewerkers snel en veilig toegang tot uw woning kunnen krijgen. Uiteraard zijn er ook andere (goedkopere) oplossingen. Omdat de zorgorganisaties uw veiligheid van groot belang vinden, is gekozen voor de meest veilige oplossing met een SKG*** politiekeurmerk.  

Hoe groot mag de sleutel maximaal zijn? 

De ruimte waarin de sleutel geplaatst kan worden is 8 cm x 4 cm x 1 cm (hxbxd). Indien een sleutel langer, breder of dikker is dan deze afmetingen zal deze niet in de Clavisio sleutelkluis geplaatst kunnen worden. Ruim 90% van de sleutels valt binnen deze afmetingen. 

Roest de Clavisio SMART? 

Nee, de Clavisio sleutelkluis is van roestwerend materiaal en is niet weergevoelig. 

Is de Clavisio SMART waterdicht? 

De Clavisio SMART is spatwaterdicht en biedt bescherming tegen vocht en vuil. 

Kan ik ook alleen Woningtoegang aanvragen? 

In overleg met uw zorgprofessional kan het handig zijn om een Clavisio SMART bij u thuis te plaatsen, bijvoorbeeld als u zelf de deur niet kunt openen voor uw zorgverlener. In dat geval kunt u ook alleen een Clavisio SMART aanvragen. 

Direct aanvragen

Storingen en wijzigingen 

Mijn alarmapparaat doet het niet, wat moet ik doen? 

Neem telefonisch contact op met Alerta. Onze medewerker probeert samen met u de storing telefonisch op te lossen. Als dat niet lukt, sturen wij en monteur of ontvangt u een vervangend apparaat. Onze medewerker kan u verder informeren. U bereikt ons op 074-2550080 

Er is een stroomstoring geweest, wat moet ik doen? 

Na een stroomstoring kan het alarmapparaat even ontregeld zijn. Het verzoek aan u of aan uw mantelzorgers is, om na een stroomstoring een testmelding te gaan maken, zo zorgen we ervoor dat de veiligheid gewaarborgd blijft. 

Ik ga verhuizen, wat moet ik doen? 

Neem telefonisch contact op met Alerta om uw adreswijziging door te geven. Onze medewerker kijkt samen met u of uw alarmering mee kan worden verhuisd en kan u verder informeren. U bereikt ons op 074-2550080 

Hoe kan ik de personenalarmering beëindigen? 

Neem telefonisch contact op met Alerta om uw wijziging door te geven. Onze medewerker zorgt dat uw wijziging wordt verwerkt en kan u verder informeren. U bereikt ons op 074-2550080 

Hoe kan ik contact opnemen met Alerta? 

Heeft u nog vragen met betrekking tot Personenalarmering of hulp nodig bij het kiezen van het meest geschikte apparaat? Neemt u dan telefonisch contact op met Alerta op 074-2550080. Onze deskundige medewerkers helpen u verder. 

 

 

Neem contact met ons op

Wij vertellen u graag hoe wij u ondersteunen met zorg op afstand.

Bel 074 255 00 80

Deel deze pagina

Alerta werkt samen met

 

Twentse Zorgacademie Secuvita Zinnovators Enovation ZorgAccent Zorgfederatie Oldenzaal Carintreggeland RST TMZ Vriezenhof